چگونه ریاضی را یاد بگیریم

چگونه ریاضی را یاد بگیریم؟بیشتر افراد قادرند ریاضی را یاد بگیرند و از آن لذت ببرند. این امر تنها مستلزم علاقمندی دانش آموز است چرا که این درس بیشتر از سایر دروس، نیازمند روش مطالعه خاص خود را دارد…- ((من در درس ریاضی خیلی ضعیف هستم؛ اصلاً از ریاضی متنفرم.))این جملات حرفهایی است که نیما با اکراه بر زبان میآورد و با وجود این که والدین برای درس ریاضی او معلم خصوصی گرفته بودند؛ اما علاقه نیما به این درس بیشتر نشده بود!؟آری، سالهاست ریاضیات به عنوان درسی که فراگیری آن دشوار میباشد شهرت یافته است. گروه بسیاری از دانش آموزان در آموختن ریاضیات با مشكلات جدی مواجه هستند و گروهی نیز به راهنماییهای آموزشگران نیاز دارند. ولی باید بدانید که بیشتر افراد قادرهستند ریاضی را یاد بگیرند و از آن لذت ببرند. این امر تنها مستلزم علاقمندی دانش آموز است چرا که این درس بیشتر از سایر دروس، نیازمند روش مطالعه خاص خود را دارد.کسانی که در ریاضی ضعیف هستند دو دستهاند:دسته اول کسانی هستند که برای خواندن ریاضی وقت میگذارند؛ اما چون روشهای صحیح مطالعه و یادگیری این درس را نمیدانند از وقتی که میگذارند نتیجه نمیگیرند!دسته دوم نیز دانش آموزانی هستند که برای درس خواندن اصلاً وقتی نمیگذارند؛ اگر آنها کمی حساب و کتاب کنند میبینند که برای همه چیز وقت میگذارند. پس اگر واقعاً میخواهید چیزی یاد بگیرید-چه ریاضی و یا هر درس دیگر-لازم است مقداری از وقت خود را به درس خواندن اختصاص دهید. مشكل اصلی دسته دوم اینست که یا به این کار اهمیتی نمیدهند یا علاقه ندارند.

اصول و مفاهیم را به جای حفظ کردن بفهمید.اصول و مفاهیم ریاضی مثل آجرهای دیوار روی هم قرار میگیرند. اگر مفاهیم اولیه را خوب درک نكنید به تدریج در فهم اصول و مفاهیم بعدی هم مشكل خواهید داشت و این مشكل همین طور ادامه خواهد داشت تا جایی که در مراحل بالاتر چیزی متوجه نخواهید شد. اگر میبینید بعضی از قسمتهای کتاب را خوب متوجه نمیشوید و نمیتوانید مسائل را حل کنید حتماً بعضی از مفاهیم سالهای قبل را متوجه نشده اید.

تمرین، تمرین و تمرین!
هیچ چیز مانند حل مسئله به فهم ریاضی کمک نمیکند، مسئلهها راهی هستند که شما ریاضی را بهتر بفهمید. فراموش نكنید مسئلهها و تمرینها وسیله یادگیری هستند.تعریفها را بنویسید.یكی از راههای ساده برای فهم دقیقتر اصول و مفاهیم ریاضی نوشتن آنهاست. همهی ما هنگام نوشتن دقت بیشتری داریم. وقتی مطلبی را مینویسید اگر در همان حال سعی کنید آن را بفهمید همان مطلب با مطالب قبلی پیوند میخورد و آن را راحتتر حفظ میکنید.با مفاهیم و اصول درگیر شوید.وقتی اصل یا قضیهای را در ریاضی میخوانید. فكر کنید آیا واقعاً درست است؟ آیا موردی میتوانید پیدا کنیدکه در مورد آن صادق نباشد؟ عكس آن قضیه چه طور است؟ برای حل کردن مسائل ریاضی روشها و مراحل مختلفی پیشنهاد است که بیشتر آنها به هم شبیه هستند، پس مراحل حل یک مسئله را در ذهن مرورکنید:1-مسئله را بفهمید.2-برای حل مسئله نقشه بكشید.3-معادله یا فرمولها را بنویسید.4-مسئله را حل کنید.5-راه حل خود را چک کنید
منبع : تبیان
تهیه کننده و تایید کننده مقاله فوق : محسن عرب نژاد ( کارشناس ارشد ریاضی  )

امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 17.9/20