آیا یادگیری زبان فارسی سخت است ؟

زبان فارسی نیز همانند دیگر زبانها ویژگی های خاص خود را دارد و شاید بتوان گفت که از نظر تنوع ضرب المثل ها و … جز سه زبان برتر باشد. غنی بودن این زبان را می توان در وجود لغتنامه ای همچون دهخدا و یا معین دانست.

آیا یادگیری زبان فارسی سخت است؟

فارسی زبانی است که در حین سادگی سخت به نظر می رسد.  زبان فارسی منحصر به فرد، شاعرانه و تاثیر برانگیز، دری را به روی یکی از فرهنگ های متمایز خاورمیانه باز می کند.

فارسی به اندازه ای سخت نیست که برخی از افراد تصور می کنند، بلکه بسیار راحت تر از زبانهایی است که افراد در دانشگاه یاد می گیرند، مثل آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، لاتین و غیره.

دلایل سختی زبان فارسی کدام است؟

از الفبای عربی استفاده می کند.

پیدا کردن مکانهایی که به این زبان صحبت می کنند کار ساده ای نیست، مثل زبانهای اسپانیایی، فرانسوی ، آلمانی و غیره.

یادگیری زبان فارسی نه تنها مسافرت به مکانهای فارسی زبان را راحت تر می کند، بلکه ثبات آن در طول قرنها را نشان می دهد. در نتیجه، بر خلاف سایر زبانها می توانید ادبیات و شعر فارسی را به شکل نوشتاری دقیق آن تجربه کنید.

اگر رتبه بندی موسسه خدمات خارجی (FSI) را در نظر بگیرید، زبان فارسی بسیار دشوار است. فارسی 4 از 5 رتبه بندی شده است (5 دشوارترین است).

رابطه ی دیرینه ای بین ایران و فرانسه وجود دارد، از اینرو هزاران واژه فرانسوی را در مکالمات روزمره فارسی زبانان می شنوید. به مدت چند سال، فرانسه زبان دوم ایرانیان بود و کلمات مربوط به علم و فناوری بسیار استفاده می شوند. بعنوان مثال، رادیو (radio) ، شوفر (chauffeur)

یادگیری زبان فارسی

در ادامه خواهید دید که یادگیری زبان فارسی بسیار راحت است و می توانید آن را بعنوان زبان خارجی خود انتخاب کنید.

ساده بودن افعال

افعال فارسی بی نهایت راحت هستند. همانند بسیاری از زبانهای هندی ـ اروپایی، افعال فارسی با افزودن پسوند به ریشه آنها صرف می شوند. برخلاف بسیاری از زبانها، بسیار منظم و باقاعده هستند.

هر فعل مفرد در زمان گذشته باقاعده است.

بی نظمی صرفا در افعالی دیده می شود که ریشه حال بی قاعده دارند. به محض یادگیری ریشه این افعال، براحتی می توانید آنها را صرف کنید.

در زیر نحوه ی کار این موارد را مشاهده می کنید:

در مصدر تمامی افعال به ـ تن و یا ـ دن خاتمه می یابند.

با حذف ـ ن از آخر این افعال، آنها را به گذشته تبدیل کنید.

اکنون یک پسوند به این افعال اضافه می کنیم. پسوندها عبارتند از: ـ ام برای من، ـ ید برای شما، ـ یم برای ما، ـ ند برای آنها و عدم وجود پسوند برای او (سوم شخص مفرد).

تمام قواعد ساختن فعل در گذشته تمام شد.

نبود حرف تعریف

برخلاف زبان انگلیسی، فارسی کلمه تعریفی مثل the/a/an ندارد. بعنوان مثال، مرد خوب که در انگلیسی بصورت a good man / the good man گفته می شود. برای کسانی که زبان مادری آنها حرف تعریف ندارد، یادگیری زبان فارسی راحت خواهد بود، اما به یاد داشته باشید که حروف تعریف در زبانهای مختلف کاربردهای متفاوتی دارند.

نبود وجه حالت

در انگلیسی نیز وجه حالت فقط برای ضمایر بکار می رود، به این علت است که “او آن را به من داد” به انگلیسی می شود: “She gave it to me.” زبان فارسی چنین چیزی ندارد.

به فارسی “من” و to “به” است، بنابراین “to me” یعنی “به من”. برای ضمیر ملکی نیز چنین است. در زبان فارسی با افزودن کسره ﹺ مالکیت بیان می شود، اما در انگلیسی چنین نیست. مثلا، “my water” می شود ” آب ﹺ من”.

استفاده صفات به عنوان قید

در بسیاری از جاها می توان صفت را بعنوان قید بکار برد. بدین معنی که “خوب” هم بجای صفت و هم قید بکار می رود. در انگلیسی بجای گفتن “.you did well” از عبارت “you did good” (عالی بودی) استفاده می شود، اما در فارسی استفاده از خوب بعنوان قید از لحاظ ساختاری درست است.

بصری بودن کلمات فارسی

در اینجا به یک نمونه اشاره می کنیم . بعنوان مثال، کاغذ (paper) + خشک (dry) + کن (present stem of “to do”) = کاغذﹺ خشک کن (blotting paper)

کمی کلمات هم ریشه از زبانهای دیگر نظیر انگلیسی و یا هندو اروپایی

با توجه به تعداد زیاد کلمات قرض گرفته شده عربی و ترکی، اینها چندان متداول نیستند اما بسیاری از کلمات تقریبا یکسان هستند: بد (bad)، مادر (mother)، برادر (brother) و ….

سهولت مطرح کردن سوال

سوال پرسیدن در زبان فارسی بسیار راحت است، فقط کافی است لحن صدای خود را در آخر جمله تغییر دهید. برخلاف زبان انگلیسی، ترتیب کلمات تغییر نمی کند. بعنوان مثال: میاین (.you are coming) ، میاین؟ (?are you coming)

منبع : مجله زبانشناسی

تهیه کننده : علیرضا سینی چی ( کارشناس ارشد زبانشناسی ) – معاون فن آوری دبیرستان

تایید کننده : رسول سمیعی ( کارشناس ادبیات فارسی ) – معاون آموزشی دبیرستان


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20