امتحانات میان نوبت دوم – از 26فروردین الی 7 اردیبهشت 1402

به منظور ارزشیابی و  آمادگی بهتر دانش آموزان جهت شرکت در سومین مرحله آزمون علمی تبار، طبق نظر دبیران از برخی دروس قبل از آزمون تبار ، امتحان گرفته شود که برنامه امتحانات طبق جدول زیر در تابلو دبیرستان و هم چنین کانال سروش در معرض دید دانش آموزان قرار داده شد . همانطور که مشاهده می شود این امتحانات از 26 فروردین شروع خواهد شد و تا 7 اردیبهشت ادامه خواهد داشت . لازم به ذکر است نمرات این امتحانات در نمرات مستمر امتحانات خرداد ماه تاثیر گذار خواهد بود .

سوال همه دانش آموزان : چرا باید امتحان گرفته شود ؟

رودی رودیجر، استاد روان‌شناسی دانشگاه واشنگتن، یک آزمایشگاه حافظه راه‌اندازی کرده است. در این آزمایشگاه، رودیجر به مطالعه حافظه، فرایند یادگیری و یادآوری‌ می‌پردازد. در یک نمونه از کارهای تحقیقاتی، او شرکت‌کنندگان را به سه گروه تقسیم کرد و از هر سه گروه خواست که به مدت 20 دقیقه، به 60 تصویر مختلف نگاه کنند و روند به یاد آوردن هر یک از این گروه‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کرد. از گروه اول تنها خواسته شده بود به تصاویر در طول مدت معین نگاه کنند و مکان آزمایش را ترک کنند. از گروه دوم خواسته شده بود، به تصاویر نگاه کنند و در آخر یک امتحان یادآوری از آنها گرفته‌ می‌شد اما از گروه سوم خواسته شده بود نه تنها به عکس‌ها نگاه کنند بلکه چند بار در طول بیست دقیقه، آزمون‌های کوچکی از آنها گرفته‌ می‌شد.

هر سه این گروه‌ها بعد از یک هفته فراخوانده‌ می‌شدند و امتحانی از آنها به عمل‌ می‌آمد تا میزان یادآوری تصاویر را بسنجد. گروه اول، پس از یک هفته، تنها 16 تصویر را به خاطر آوردند. گروه دوم، کمی بهتر بودند ولی در کمال شگفتی، گروه سوم توانستند حدود 32 مورد از 60 تصویر را به خاطر آورند. این محقق چنین نتیجه گرفت که وجود امتحان، سبب‌ می‌شود یادگیری عمیق‌تر شده و ارتباطات عصبی دخیل در عمل یادسپاری و یادآوری، تقویت و تحکیم یابد بنابراین یادگیری به شکل موثرتری اتفاق‌ می‌افتد. بعد از گذشت مدتی پس از یادگیری اولیه، افرادی که مورد آزمون قرار‌ می‌گرفتند یادآوری بهتری از مطالب داشتند به نسبت افرادی که هیچ امتحانی را نمی گذراندند.


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20